'Salah ke kalau aku cubit budak tu? Kalau boleh terajang, aku nak terajang' - Pengasuh triggered tengok video viral secara tak langsung dedahkan sikapnya yang sebenar

March 04, 2023

The Reporter



Baru-baru ini tular di media sosial video di TikTok menunjukkan seorang kanak-kanak perempuan membantu ibunya menjual cheese tart. Namun, tiada pelanggan yang mahu membelinya membuatkan kanak-kanak itu merajuk dan menangis. 


Telatah kanak-kanak itu mengundang perhatian warga maya yang menganggapnya comel dan baik kerana sudi membantu ibunya berniaga. Malangnya, ada segelintir individu berasa kurang senang dengan kanak-kanak berkenaan yang dikatakan mengada-ngada. 



Menurut individu bernama Patin yang juga merupakan 'babysitter' (pengasuh kanak-kanak) itu berkata, kemarahannya boleh tercetus jika berdepan dengan kanak-kanak seperti itu, mengundang kecaman netizen. 


Sedar ciapannya itu dikecam, Patin tampil menegaskan dia selaku pengasuh berkemampuan anak-anak kecil dari usia bayi ke atas. Namun kelakuan kanak-kanak dalam video itu menjengkelkannya. 


"Since yall cakap macam-macam pasal saya 'bitter' dengan 'this kind of kids', I really wanna highlights its just 'this kind of kids'. I'm basically a babysitter and I can handle a baby till a toddler, but this kind of kids just annoys me. I didn't shows any hate by the way," katanya. 


Foto: Twitter Usop Ibrahim


Dalam satu ciapan berkaitan, Patin turut berpendapat tidak menjadi satu kesalahan baginya jika dia mencubit anak kecil yang diasuh sekiranya mereka tidak mendengar larangannya. 

Perdebatan itu menjadi lebih hangat apabila ada individu lain menambahkan bara api di mana dia menyalahkan ibu bapa tidak pandai menjaga anak dan hanya tahu mengangkang. 


Membalas ciapan itu, Patin berkata, "Kalau boleh terajang pun aku nak terajang, tapi tu ah anak orang".


Foto: Twitter Usop Ibrahim


Kesemua perbualannya itu di-screenshot dan ditularkan di media sosial menyebabkan ramai yang tampil menyatakan rasa tidak puas hati dengannya. 

"Kau suka hati nak terajang anak orang dah kenapa? Dah la ada anger issue, lepas tu masih nak jadi pengasuh budak. Budak tantrum sikit pun kau dah annoyed. Ini yang dia mengaku pernah cubit. Yang mak bapak tak tahu?


"Budak dalam video ini tantrum level satu je, belum full blown pun. Menangis je pun, terus dia (Patin) triggered. Rupa-rupanya babysitter, then bangga pernah jaga budak autism tapi mengaku pernah cubit budak. Lepas tu nak terajang anak orang. Sini aku terajang kau pulak," kata Usop Ibrahim. 


Netizen yang lain juga hairan dengan sikap wanita berkenaan yang masih gigih mahu bekerja sebagai pengasuh kanak-kanak sedangkan daripada apa yang ditulisnya di Twitter jelas menunjukkan dia tidak mempunyai kesabaran yang tinggi. 


"Orang jenis macam ni mesti takde basic early childhood, sebab tu perangai macam setan. Tak suka budak, jangan apply kerja jadi pengasuh. Geram pulak aku. Nak jaga budak ni kena ada basic knowledge dan kena ada kesabaran yang paling tinggi. Aku pun pernah jaga baby umur 2 bulan ke 6 tahun, Alhamdulillah elok je," kata Feyra. 


"Harap orang macam ni tak diizinkan Tuhan bergelar ibu. Mesti teruk anak dia kena kalau menangis sikit pun," kata Mawar. 


Foto: Twitter Usop Ibrahim


Sumber: Twitter

March 05, 2023 at 12:59AM

Previous
Next Post »
0 Komentar